Přípravy před cestou a co s sebou na Srí Lanku

↑ Zpět na výpis

→ Den 1: Odlet z Prahy s Flydubai

Letenky

Vše začíná podobně jako u jiných cest nákupem letenky. Před pár minutami se objevila akce s dubajskou nízkonákladovkou Flydubai pro lety na Srí Lanku, od 7 825 Kč za zpáteční letenku. To mi samozřejmě nedá a tak zkusmo zadám termín, který by s ohledem na pracovní povinnosti vyhovoval Blance i mně. Stránka mi zobrazuje dostupný termín a dokonce i cenu za oba ve výši 15 650 Kč. Kontroluji časy odletů a přestupů a ty jsou výborné. Odlet z Prahy ve 13:50, rychlý hodinu a půl trvající přestup v Dubaji a v 6:55 druhého dne jsme na letišti v Mattale. Říkám si, že hlavní město Srí Lanky je ale Colombo na západě ostrova, kde je nějaká Mattala? Dívám se do mapy a zjišťuji, že je na jihovýchodě ostrova, poblíž pláží a národního parku Yala, kam bychom stejně chtěli zamířit, tak by to neměl být problém. Dál v textu se ještě k tomuto letišti vrátím :-) Zpáteční let vypadá také výborně, odlet ráno v 7:45, na oběd jsme v Dubaji a máme skoro celý den na přestup, který využijeme k návštěvě arabské metropole.

Letenky platíme Blančinou kreditní kartou, po provedení transakce přichází e-mailem potvrzení, ve kterém se píše, že při letech do vybraných destinací, mezi kterými je i Srí Lanka, musí souhlasit jméno na kartě s cestujícím, a že bude karta při odbavení zkontrolována. V tu chvíli ve mně trochu zatrnulo, protože karta je na Blančino příjmení za svobodna. V bance jí už dříve řekli, že kvůli změně příjmení není nutné vydávat novou kartu. Píšeme proto dotaz na flydubai, načež přichází automatická odpověď, že se nám cca do měsíce někdo ozve. Fajn, ale tak dlouho v nejistotě být nechceme. Voláme proto ještě na české zastoupení aerolinky v ČR, kde nám sdělí, že to problém nebude, že stačí tu kartu jen předložit. Pro jistotu však hledám podobné zkušenosti na internetu a klidu mi to nepřidává. Raději s sebou vezmeme ještě kopii oddacího listu, což je asi jediný dokument, na kterém jsou příjmení obě.

Co bude potřeba zařídit před cestou a co si vzít s sebou

První, co jsme začali řešit, bylo očkování. Do odletu zbývaly necelé tři měsíce, ideální čas. Na Srí Lanku žádné povinné očkování není potřeba, zvolili jsme proto standardní cestovatelský základ v podobě žloutenky A+B a břišní tyfus, přičemž jsme zjistili, že áčko v sobě máme už od povodní v roce 97, Blanka i béčko. Přitom zjišťujeme, že bychom do sebe měli nechat vpíchnout také očkování proti tetanu, společně s černým kašlem a záškrtem. Že je očkování drahé a pojišťovna vám na něj přispěje jen pár stovek, asi není třeba zmiňovat. Celkově nás očkování vychází bezmála jako další levná letenka, na druhou stranu ochrana proti těmto nemocem je dlouhodobá a nebylo by fér ji zahrnout jen mezi výdaje na Srí Lanku.

Další věcí jsou víza, která se jednoduše zaplatí přes internet, cena se stejně jako turistické vstupné na ostrově pravidelně zvyšuje, my v roce 2017 platíme 35 USD za osobu.

Při zvažování, co s sebou vzít a co ne, je prioritou nejnižší hmotnost batohu. Pokud někdo z vás přemýšlí, co je rozumné minimum, pak mě plně postačuje následující:

2 páry obuvi - lehké uzavřené boty (do hor) a sandále (na vše ostatní), což spolehlivě zabírá v mém případě (vel. 47) polovinu veškerého místa
4 trička, z toho jedno s dlouhým rukávem a jedno na spaní
2 kraťase, z toho jedny i do moře
1 kalhoty (na cestu a do zimy)
1 ponožky (do hor a na rozpálená místa do chrámů)
3 ks spodního prádla
mikinu
funkční lehký ručník, který poslouží i na pláži
pokrývku hlavy, sl. brýle, opalovák, poopalovák, repelent s DEET (vše možno zakoupit až na místě, samozřejmě dost levněji), antibakteriální gel na ruce, léky (průjem, nachlazení, dezinfekce, náplast, alergie, širokospektrální atb)
pláštěnku nebo deštník, spací soupravu do letadla
hotovost, platební karty, pasy (doporučuji naskenovat kopii někam do cloudu), letenky, víza.

Počítáme s tím, že si oblečení necháme vyprat v prádelně nebo přemácháme v umyvadle. S tím souvisí také volba, zda si vzít pohodlné bavlněné oblečení nebo se držet funkčního umělého vlákna. Zkušenosti se na internetu rozcházejí, my se rozhodujeme pro kombinaci obojího. Praktičtější je určitě funkční, protože rychle schne. Přeprané prádlo z bavlny za noc uschnout nestihne, navíc i na sobě jej máte hned propocené. Na spaní nebo do hor je to však ideální volba.

Na závěr ještě doporučení k registraci v DROZDu.