Den 8: Lví skála v Sigiriyi

↑ Zpět na výpis

→ Den 9: Starobylé chrámy v Polonnaruwě

Dnes se přesouváme do Dambully, kde jsme si na dvě noci zamluvili nový “hotel” na okraji “města”. Opět jdeme brzy ráno na nádraží, odkud jsme včera jeli do botanické zahrady, ale na člověk na informacích nás posílá na jiné nádraží, naproti vlakům. Cestou se raději ještě ujišťujeme. Bus zrovna vyjíždí ze svého místa, tak naskakujeme, opět nemusíme čekat. Po dvou hodinách vystupujeme v Dambulle, kupujeme alespoň 4 minibanánky a asi kilometr jdeme do hotelu. Je to spíše takové ubytování za cestou, kde jsou zatím jen 3 pokoje. Vše je ale nové a čisté, takže jsme spokojeni. Neztrácíme čas a po chvíli jdeme zpět k silnici, odchytit bus do Sigiriye, kde se nachází známá Lví skála, na jejíž vrcholku byl velmi dávno vystavěn sídelní komplex tehdejšího vládce. Cestou ještě chceme vybrat z bankomatu, přičemž podobně jako v Tisse nám hotovost vydá až čtvrtý bankomat, a to si ještě napočítá 300 rupií jako poplatek za výběr.

Jeden z cílů nabitého dne: Lví skála Sighiriya

V Sigiriyi nám autobus zastaví na odbočce ke Lví skále, odkud jdeme ještě několik minut okolo areálu, než potkáme pokladnu. Platíme 2x 30 dolarů za vstup a vcházíme do areálu. Míjíme sestavy vodních fontán a nádrží, které jsou údajně pořád funkční. Tedy když zrovna hodně zaprší, což se v centrální části země zase tak často nestává. Po chvíli nahlížíme do menších a méně významných jeskyní, které se v areálu nacházejí. Nejdeme však přímo nahoru na skálu, ale trochu stranou, a tak máme možnost si prohlédnout ještě bývalé auditorium a kobří jeskyni, pojmenovanou podle svého tvaru připomínající vztyčenou krajtu. Cestu nám také zpříjemňují všudypřítomné opičky, které po nás navzdory varování v průvodci nic neloudí. Pokračujeme po mnoha schodech nahoru až k nástěnným malbám prsatých žen a poté okolo zrcadlové stěny ke dvěma lvím tlapám, pozůstatkům skutečně impozantní skalní sochy lva, skrze kterého se velmi dávno vcházelo dovnitř komplexu.

Nástěnné malby na Lví skále

Lví tlapky

Po dalších mnoha schodech jsme na vrcholu a rozhlížíme se po okolí. Viditelnost je velmi dobrá a fakt hodně tady fouká. Protože chceme stihnout ještě dnes další významnou kulturní památku, skalní chrámy v Dambulle, vyrážíme zpět na autobus. Cestou se zastavíme ještě u několika opiček a místnímu hlídači dáváme dvacku, kterou si vyžebral za ukázání cesty ven, kterou bychom bývali našli i sami. Při čekání na autobus odmítáme tuktukáře, kteří by nás ochotně za desetinásobek ceny autobusu odvezli do Dambully. Jejich argument, že nejsou drazí, na rozdíl od ceny vstupenek, mě nechává v klidu.

Turistu aby pohledal...

Jsme zpět v Dambulle a do chrámu jsou to asi 2 km od zastávky. Protože nás tlačí čas a za půl hodiny se stmívá, bereme si nabízejícího se tuktukáře, který nás za 150 rupií vysazuje před chrámem s obřím, kýčovitě zlatým Buddhou. Míjíme tedy Buddhu a stoupáme do kopce ke skalním chrámům. Cestou míjíme ceduli, že si zahraniční návštěvníci mají koupit vstupenky, vidíme ale jen prázdnou židli a žádné místo, které by připomínalo pokladnu. Pokračujeme dál nahoru, kde se nás kontrola u vstupu ptá, jestli máme vstupenky. Říkáme, že ne, protože dole nikdo není. S úsměvem na tváři nám sdělují, že máme přijít zítra a na mou odpověď, že zítra odjíždíme, se nám dál vysmívají. Přichází naše první rozčarování z lidí. Máme toho po dnešku už dost v nohách a objektivně jsme si vstupenky koupit nemohli. Ještě bych pochopil, kdybychom si je mohli koupit u vstupu a ne někde… někde. Jdeme tedy zpět dolů, kde na odbočce vidíme jen zavřenou závoru a za ní psy. Ne, vstupenky prostě koupit nejdou. Již skoro za tmy tak jdeme zpět k silnici, kde ještě přes cestu nakoukneme na místní trh, kde si můžeme koupit bizarní hračky nebo motorový olej, a poté již zkušeně mávám na projíždějící autobus, aby nás přiblížil do centra. Jelikož je však už naprostá tma, vystupujeme zbytečně brzy, a tak podél silnice jdeme pěšky. Hledáme, kde bychom se mohli najíst a za několik desítek minut jdeme do podivného průchodu, vypadající jako bývala varna, kde nám prý připraví rýži s kari a kuřecím. Jídlo je překvapivě dobré a za oba platíme pouhých 450 rupií. Pak už jen pokračujeme další desítky minut k hotelu. Dneska to bylo fakt náročné.